Na jakie elementy wyposażenia wózka inwalidzkiego zwracać uwagę?
Przy opisach większości wózków inwalidzkich można spotkać się z wieloma elementami wyposażenia, których funkcja i znaczenie może być niejasne dla osoby bez specjalistycznej wiedzy.
Widząc tę potrzebę przygotowaliśmy opis najczęściej spotykanych funkcjonalności.
Szybkozłącza, szybkozłączki wózków inwalidzkich
To specjalny sposób mocowania tylnych kół wózka inwalidzkiego, który umożliwia ich błyskawiczne odczepienie (po naciśnięciu przycisku z każdej strony). Szczególnie istotna funkcja gdy wózek jest często przewożony / składany - w takiej sytuacji odkręcanie przy pomocy klucza jest po prostu zbyt czasochłonne i problematyczne
Odchylane / Ściągane boki
Większość nowoczesnych wózków inwalidzkich posiada albo ściągane, albo odchylane boki (wyjątkiem jest duża część wózków aktywnych i większość wózków elektrycznych). Czasami nawet, obie możliwości są łączone. Odchylane lub ściągane boki ułatwiają wsiadanie i zsiadanie z wózka inwalidzkiego co może być szczególnie istotne w przypadku pacjentów o ograniczonej mobilności (np. podczas przenoszenia z łóżka, krzesła czy do wanny).
Regulowane podnóżki
Praktycznie standard wyposażenia każdego wózka. Podnóżki zwykle są regulowane w ten sposób, że umożliwiają dopasowanie ich długości tak by nogi pacjenta swobodnie na nich spoczęły. Zwykle regulacja jest w sposób stopniowy (z około 1-2 centymetrowym przeskokiem), czasami zdarza się regulacja za pomocą śruby lub osobnego pokrętła. Poza tym podnóżki składają się również "do góry" - co ułatwia wsiadanie i podnoszenie się z wózka.
Warto jednocześnie zwrócić uwagę na specjalne taśmy przy podnóżkach, które utrzymują stopy pacjenta (szczególnie istotne, gdy mamy do czynienia z niedowładem kończyn - wówczas stopy nie spadną z podnóżków podczas transportu).
Rodzaje kół - pompowane czy pełne?
Pełne koła są wykonane ze specjalnej mieszanki plastiku. Pompowane (tylne) wyglądem i zachowaniem przypominają koła rowerowe. Każda grupa ma swoich zwolenników. Koła pompowane rekomendujemy przede wszystkim osobom, które przemieszczają się na wózku na zewnątrz. Odpowiednio dopasowane ciśnienie zapewni zarówno większy komfort jazdy jak i lepszą przyczepność (zwłaszcza na śliskiej powierzchni).
Pas bezpieczeństwa
Pas wyglądem przypomina ten spotykany w samochodach. Ma klamrę z przodu i jego zadaniem jest przytrzymanie pacjenta co jest szczególnie istotne, gdy jest to osoba z częściowym (lub całkowitym) niedowładem ciała.
Hamulce
Każdy wózek jest wyposażony w hamulce dla osoby pacjenta (zwykle osobno dla prawego i lewego koła). Niektóre dodatkowo posiadają hamulce ręczne (rączki) dla osoby prowadzącej. W przeciwieństwie do pierwszych są to hamulce bębnowe (zamontowane w piastach kół). Ich główną zaletę można dostrzec, gdy pacjent jest wpychany pod górkę, lub z górki zjeżdża.
Koła zabezpieczające przed wywróceniem
Umieszczone z tyłu, za siedzeniem - zwykle jedno, lub dwa kółka na wysięgniku. Te koła mają zabezpieczyć kierującego wózkiem przed wywróceniem gdy podnosi przednie koła (np. podczas wjeżdżania na krawężnik).
Rodzaj obicia
Najczęściej spotykane to obicie skóropodobne i materiałowe. Skóropodobne jest łatwiejsze w utrzymaniu (przetarcie, zdezynfekowanie), ale główną wadą jest to, że siedzący pacjent łatwiej może się spocić i nabawić się odparzenia.